Údolí Bystřice

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Pro obyvatele města, odkud máme do tisícimetrových hor nedaleko je možná taková oblast nezajímavá, ale to je mýlka, naproti pro obyvatele úplné nížiny to už můžou být pořádné hory. Právě proto stojí za to vyrazit i do Nízkého Jeseníku.

Velmi zajímavou lokalitou je právě údolí říčky Bystřice. Většina návštěvníků z vnitrozemí sem asi dorazí od Olomouce. Trasu je možno zčásti absolvovat i na kole ovšem asi s vynecháním úseku od Domašova k Pstruhařství Bělá. Většina, vlastně celá hlavní trasa probíhá totiž po modré TZ. Za nástupní bod je možno vybrat Domašov nad Bystřicí, kam nás může dostat lokálka z Olomouce a odkud z náměstíčka vyrážíme právě modrou značkou.

V Domašově je asi první a na dlouho dobu i poslední místo, kde se dá něco nakoupit, dalším místem je až hospoda naproti nádraží v Hrubé Vodě.

První zajímavostí po trase je přírodní památka Kamenné proudy, což je víceméně soustava sutí a skalek v lesních stráních nad údolím říčky, ale již brzy dorážíme k Malému Rabštýnu, jehož název trošku připomíná jeden hrad nedaleko Rýmařova. Jedná se o největší skálu v údolí Bystřice, a jak se můžeme dočíst z tabule naučné stezky, je to nejbližší cvičný horolezecký terén od Olomouce, mimo to, sem se dá i dojet na kole, cyklotrasou z Domašova č. 6108 k rozcestí před Magdalenským mlýnem, doleva směrem šipky k lomu, je to právě modrá značka, dojedeme k budově pstruhařství, tady by se dalo kolo odložit a na Rabštýn dojít pěšky.

Pak už tedy pokračujeme na kole i pěšky, cestou se můžeme podívat na břidlicový lom a dál míjíme chatovou osadu kolem Magdalénského mlýna (mimo to i odbočku do vojenského prostoru Libavá).Čeká nás asi nejhezčí úsek trasy, který vede po břehu říčky Bystřice. (podle názvu by řeka mohla působit dosti obrovsky, ale nikdy není moc vodnatá, ostatně i olomoučané ji říkají Bystřička). Zde si můžeme připadat jako v nějakém malém geologickém parku, svah nad cestou je lemován řadou skalních výchozů i skalek (částečně i odlámaných při stavbě cesty). Jako ve velké části Nízkého Jeseníku, i zde se totiž setkáváme s jílovitými břidlicemi a můžeme tedy jen žasnout, jakýmže způsobem se vlastně kdysi původně vodorovné vrstvy usazených hornin vztyčily či různě pokřivily. A vedle toho pádí téměř neregulovaná říčka. Za Smilovským mlýnem (kdo cvičil na Libavé, není mu název Smilov neznámý) trasa stoupá mírně do úbočí nad pravým břehem, kdo si ovčem troufá, mohl by použít terenní bílou cyklotrasu, ovšem pozor, na říčce jsou brody. Proto je modrá jistější. Jen upozornění cyklistům, cesta je dosti kamenitá tak pozor na proražení pneu. Ale to jsme již blízko kolejí, brzy vidíme i první chaty, to začíná osada Hrubá Voda (správněji Grosswasser, čili velká, ale někdo to špatně opsal a přeložil). Zde by pěší turista mohl výlet ukončit a použít vlak k návratu, cyklista může pokračovat již po asfaltce dále do údolí k Hlubočkám, Mariánskému Údolí a přes Velkou Bystřici až k Olomouci, ostatně měl by k dispozici i úseky, kde je celkem pěkná cyklostezka.

Samozřejmě trasu je možno absolvovat i obráceně, to by asi platilo pro výletníky z Bruntálska, Krnovska či Opavska, kteří by se tak vlastně přibližovali k domovu.

Poslední aktualizace: 25.9.2011
Údolí Bystřice na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Údolí Bystřice

Údolí Bystřice mezi Smilovem a Jívovou
   Nám "Zlíňákům" nezbývá než obyvatelům města Olomouce závidět blízkost Jesenických hor a také zajímavých říčních údolí, které jsou z jejich…
Letošní zima roku 2010 nabízí již několik dnů (týdnů) oprášit běžky ve…
Přírodní park Bystřice najdete u toku stejnojmenné řeky, která ve…
     Nyní se rychlíkem „Praděd“ vydávám dál než jen do práce. Dokonce…
Zemí nikoho, aneb V.Ú. Libavá, tajemné štoly v údolí Budišovky, romantické…
V Nízkém Jeseníku, v údolí řeky Bystřice, mezi železniční zastávkou Jívová…
Bývalý "Železniční Lom" se nachází 2 Km jižně od Domašova nad Bystři…
  O krajině Nízkého Jeseníku se moc nepíše. A když už, tak je označována…
Jívová je větší obcí s 550 obyvateli a najdeme ji východním směrem od měs…
Tentokrát jsem nevytáhl brusle, ale kolo a vydal jsem se z Olomouce směrem…
Hrubá Voda (něm.Gross Wasser), místní část Hluboček s 59 domy a 3…
Jedeme do Resortu Hrubá Voda, kousek od Olomouce. V Dětském parku skřítka Hrubíka se bude líbit především menším dětem. Mají tam vodní brouzdaliště s…
Obec Jívová s 530(2005) obyvateli se nachází v Nízkém Jeseníku asi 13 km v…
Ke zbytkům hradu Hluboký se lze dostat na kole údolím řeky Bystřice, po…
Jedeme na Hrubou Vodu, část obce Hlubočky. Je to asi 20 minut aut…
Do Hrubé Vody se pohodlně dostanete vlakem. Od vlakového nádraží je to…
Popis trasy Domašov nad Bystřicí (žst.) – Hrubá voda (žst.) po mo…
Obec Domašov nad Bystřicí leží na rozhraní Oderských vrchů a Nízkého Jeseníku, východním směrem od města Šternberk. Obec se rozkládá na obou…
Bývalé hornické městečko Domašov nad Bystřicí s 480(2005) obyvateli, nalez…
 Jeden krásný květnový pátek jsem ještě za ranního kuropění usedl do zlín…